At gøre reklame for sin Bog/Blog/Hjemmeside


Jeg er ikke den eneste, som har tænkt over dette og kan varmt anbefale disse to sider, hvis man vil have yderligere inspiration:

På engelsk: The Creative Penn

http://www.thecreativepenn.com/

På dansk: Bookinvention

http://www.bookinvention.dk/

Lene H. Koss har tænkt uden for boksen.

Hun skriver selv på sin hjemmeside: Børnebogs.dk er et site, hvor jeg løbende skriver på en fantasy-novelle. Jeg offentliggør novellen på sitet, efterhånden som den skrider frem. Du kan være med til at forme historien ved at komme med forslag til, hvad den kan indeholde, og hvordan den kan fortsætte.

http://www.bornebogs.dk/

Dette må siges at være kreativ tænkning. Det vigtige ved denne metode er at få udbredt kendskabet til den. Folk skal opdage, at siden eksistere, før de kan kaste sig over den og deltage.

Planlægning

Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at planlægge, hvordan du får folk oplyst om, at din Bog/Blog/Hjemmeside eksistere.

De fleste blogs og hjemmesider har en statestik, hvor du kan se, hvor mange nye besøgende, du har og hvad de har søgt på, for at finde din blog/hjemmeside. Dette kan du bruge til at gøre din hjemmeside endnu mere målrettet ved at stille dig selv følgende spørgsmål:

- Hvad er mest populært og bliver læst ofte? (fokuser på dette og målret hjemmesiden til dette).

- Hvad er mindre populært eller bliver måske slet ikke læst? Hvordan kan det gøres mere interessant, eller skal det slet ikke være der?

Har du flere sider, så sørg for at linke dem sammen. Hvis du kigger på min forside, så kan du se, at jeg også henviser til min twitterprofil, så den besøgende bare skal klikke på linket også dukker siden op. Min BogBlog er mere gemt, og bør egnetligt også have en boks på forsiden. Det får den nok på et tidspunkt.

Har du en BogBlog, så kan det være svært at blive set, hvis du ikke viser den andre steder. Jeg har en konto på saxo.com, hvor jeg lægger et link ud, hvad gang jeg har lavet en anmeldelse. Har jeg anmeldt en animeserie eller film, så bruger jeg laserdisken.dk.

Find ligende steder og læg dine ting ud. Du skal ikke lægge hele teksten ud, lav et uddrag og læg et link, på den måde får du hurtigt besøgstallene op.

Hvis du er midt i en udgivelse, så tænk på, hvordan du kan gøre andre opmærksom på, at din bog eksistere. Undersøg markedet og gør dig nogle overvejelser til, hvordan netop din bog skal markedsføres. Overlad ikke det hele til forlaget. Det går an, hvis du er en superkendt forfatter med tonsvis af læsere. Er du en ukendt debutant, så er du nødt til at gøre noget af arbejdet selv, hvis du vil bemærkes.

Jeg har samlet nogle af mine ideer her, men der er helt sikkert flere, så læs her og prøv at tænke udenfor boksen.

 

CV

Din Blog/Twitter/Facebook/Hjemmeside skal du huske at nævne og linke til, når du sender dit manus til et forlag.

Dette kan ses som dit CV til forlaget. Du ville jo heller ikke søge et job, uden at vedlægge et CV, så de kunne se, hvem du er og hvad du har lavet førhen.

På nettet kan forlagene se, om du allerede er ved at skabe en profil af dig selv, som kan bruges i reklame-øje-med. Har du allerede skabt en base for dig selv, så kan det være med til at gøre dig mere aktraktiv.

Facebook

Hvor mange af os er ikke på facebook, det er vist kun ganske få.

Ulempen ved facebook er, at du skal være venner med alle, før de kan se din side. Folk kan ikke lige google dit navn og så umiddelbart få adgang til den side, du har oprettet for din Bog/Blog/Hjemmeside.

Derudover er facebook meget fint. Næsten alle er der, og du kan lægge billeder ud, links til anmeldelser og annocere alt det nye, som sker. Folk kan også skrive til dig, samt lægge deres kommentarer. Der er derfor mange fordele ved facebook.

Lav en Book Trailer

Gør brug af eks. youtube og lav en trailer om din bog. Den er let at dele med andre, og den er hurtig at se/sætte sig ind i.

Jeg spottede denne gode artikel på Twitter:

http://blog.bookbaby.com/2012/06/top-5-book-trailer-tips/

Den er på engelsk, men overskrifterne er;

1.Den skal være god.

2.Den skal være kort.

3.Indfang dine læsere i løbet af de første 10 sekunder.

4.Hør andres meninger om den og brug den konstruktive kritik på forbedringer.

5.Sørg for at vise navn og tittel i korte hastige glimt.

Man kan være enige eller uenige i disse punkter. Først og fremmest bør man være tro mod sin indre forfatter, og det som man gerne vil formidle. Det kommer også an på ens læsere, hvilken gruppe tilhører de. Folk i 40-50 årerne er jo anderledes i tanke og handling end 10-15 årige.

Det vigtigste punkt for mig at se, er nok nr. 4. Hør andres meninger, gerne din målgruppe og ændre din trailer efter deres anvisninger, uden at du nødvendigvis giver køb på egne ideer.

Twitter

Jeg er selv lige kommet på twitter, så jeg er stadig ved at lære, hvad twitter egentligt er.

Mine tanker bag min konto var, at jeg manglede et sted, hvor jeg kunne gøre opmærksom på, at nu var der sket det og det på min hjemmeside. Jeg brugte en overgang kommentarfeltet, men det virkede forkert og skabte ikke den opmærksomhed, som jeg ønskede.

Mine planer for twitter var:

- Bruge som opslagstavle, når der var sket nyt på min hjemmeside eller lavet en ny anmeldelse på min BogBlog.

- Finde andre, som skriver og følge dem, så de blev opmærksom på både min bogblog og hjemmeside. Det var simpelthen en måde at netværke på.

Som bonus er det også super skarp træning i at bruge less is more. Der er nemlig sat grænser for antallet af tegn! Det kræver stadig tid for mig at bruge netop den tilladte mængde tegn, uden at skulle lave flere tweets.

Jeg har også fået kontakt til rigtig mange, som skriver og kan se en øget aktivitet på både hjemmeside og BogBlog.

Alle kan se min twitterprofil, men det er kun muligt at skrive på twitter, hvis man selv har en konto. Dog virker det mere åbent og tilgængeligt på mig, end eks. facebook, men nu holder jeg også min facebook side meget privat.

Eks. på twitterprofiler:

https://twitter.com/#!/XanaduesImagina

https://twitter.com/#!/PeterMouritzen

https://twitter.com/#!/KaareKristensen

https://twitter.com/#!/sarablaedel

https://twitter.com/#!/camillalackberg

Links

Links er utrolig vigtigt. Hvis du kan få andre til at lægge et link til din hjemmeside eller BogBlog, så er der langt større chance for at nogen ser den. I søgefelterne dukker den også oftere op, hvis der er flere, som linker til den.

Ofte er det ikke så svært at få folk til dette, hvis man som modydelse også lægger et link til deres blog/hjemmeside.

Er du på skrivesider eller andre steder på nettet, så sørg for at lave en signatur, hvor din blog/hjemmeside indgår. Det er også med til at få folk til at klikke ind på din side.

Laver du boganmeldelser, filmanmeldelser eller andet, så find steder, hvor du kan lægge dine anmeldeser ind. Jeg har allerede nævnt steder som saxo.com, laserdisken.dk, men der findes mange andre steder af den type, hvor man kan lave anmeldelser.

Det vigtige er blot, at man lægger et kort referat ind og derefter linker til sin egen anmeldelse. Hvis folk kan lide din hjemmeside eller blog, så sørg for at det er muligt at abonnere på indlæggene. Det er let at vælge til på langt de fleste blogs og hjemmesidefirmaer.

VisitKort

I gamle dage var det velkendt og helt normalt at have visitkort, som man kunne efterlade, hvis man havde været på besøg og gerne ville forblive i kontakt.

Selv i dag har de fleste forretningsmænd et visitkort, hvor der står navn, proffession, telefonnummer og Email adresse. Det er en let måde at give sine oplysninger videre.

Derfor kan det også være en god ide at få lavet visitkort med sine sider på nettet. Jeg er selv ved at få lavet nogle. Grunden til dette er, at jeg er lidt træt af at sige, "jo... min hjemmeside, hvis du søger på google under xanadues ..." Det lyder ikke særlig professionelt, og det ville være meget lettere at have et visitkort, som jeg blot kunne give. Det er derfor jeg nu er ved at få nogle lavet. Der er selvfølgelig mine tre adresser på nettet skrevet på dem, samt det logo, jeg har tegnet.

Visit kort er derfor ikke blot et gammelt efterladenskab. De er stadig brugbare og bedre endnu, de er lette at give, hvis nogen spørger efter dine sider på nettet. Det giver også et professionelt indtryk, præcis ligesom når de udveksles mellem forretningsfolk.

BogBlogs

Har du udgivet en bog, så tag et nøje kig på det høje antal af BogBlogs, som der findes.

Jeg oplever, at folk kigger på en bog, finde mobilen frem og lige googler efter anmeldelser. Det er ikke alle, som gør det, men med det store antal mobiler, der har adgang til nettet, så er dette noget, som bliver normalt i fremtiden.

Sørg for at der ligger nogle anmeldelser klar på nettet. Sælges din bog som e-bog, så sørg for at lægge links ind på bogens side, så det er let at finde frem til anmeldelserne.

Forlaget Replikant er allerede på forkant, og er begyndt at have deres egne Bogbloggere, som så til gengæld får e-bogen gratis.

Det er dog vigtig at udvælge sig de blogs, som dels har høje besøgstal, men også dem som anmelder regelmæssigt. Hvis folk anmelder med flere måneders mellemrum, så er det ikke sikkert, at de når at anmelde din bog, før den har været ude i lang tid. Hvis de overhovedet anmelder den. Regelmæssige anmeldelser er et sikkert tegn på, at her er en aktiv blogger, som gerne vil lægge det arbejde, der skal til for at holde bloggen opdateret.

Find de blogger, som anmelder din genre. Vælg gerne flere af dem, fordi det er måske ikke alle, som anmelder din bog, selvom de får et gratis eksemplar af den. De felste bogbloggere vil tage imod nye bøger med kyshånd, da det er ganske dyrt at købe bøger hele tiden.

At tænke anderledes

Jeg har nævnt nogle af de ting, som du kan gøre. Det meste har været rettet mod internettet, men det er også vigtigt at have fokus på sig selv og andre typer af arrangementer.

Det gælder om at tænke udenfor boksen, hvis du har en bog, som du gerne vil gøre opmærksom på.

Jeg læste om en, som eks. havde lagt foldere hos sin frisør. Frisøren oplevede nemlig, at folk læste e-bøger, mens de blev klippet.

De lokale bibliotker kan man også henvende sig til. De fleste vil sikkert gerne arrangere en eftermiddag med højtlæsning, eller har måske endda en læsebogs-ca´fe. Du kan også hænge sedler op, hvor du skriver, hvor man kan finde en appetitvækker af din bog, eks. kan man læse de første kapitler gratis.

Bogbutikker er et andet sted, som er begyndt at holde aftener, hvor man kan fremvise sin bog og fortælle om sit forfatterskab.

 

Foredrag

Jeg har været så heldig at være til et par foredrag med forskellige forfattere. Det, som slår mig hver gang og som varmt kan anbefales, er at læse højt af sin bog. Der sker noget næsten magisk, når en forfatter gør dette. Jeg var ikke vild med Helle Helles bog Dette bør skrives i nutid, men da hun læste højt af den, så lød de sætninger (som jeg måtte tvinge mig igennem) pludselig godt!

Foredraget kan også indeholde beskrivelser af:

- Skriveforløbet, hvordan var det at skrive bogen?

- Hvorfor har bogen fået den tittel?

- Hvad er blevet ændret undervejs?

Det er nogle af de spørgsmål, som man kan overveje, når man sidder og forbereder sig på at holde foredraget. Det kan skræmme de fleste, men god planlægning kan forhindre, at man føler sig uforberedt.

 Bog café

Mange biblioteker har en bogcafé, eller en dag hvor de invitere forfattere til at komme og holde et lille oplæg/foredrag. Bogcaféer kan dog opstå hvor-som-helst, også på rigtige caféer. 

Kig i den lokale avis eller søg på Internettet efter sådan et tilbud. Vær opmærksom på en evt. tidsplan og planlæg dit foredrag efter dette. Hør også om der plejer at være en dagsorden, og om der er en ordstyrer. Hvis du er nervøs, vil det hjælpe på nerverne at være godt forberedt.

Twitter

Er du blevet interesseret i at vide mere om Twitter, så kan det anbefales at læse dette blogindlæg fra LeopardDrengen:

http://blog.leoparddrengen.dk/2012/01/velkommen-pa-twitter-de-frste-skridt.html

Dette er en let og hurtig gennemgang at twitter, så man kan få en fornemmelse af, hvad man skal være opmærksom på, og hvordan man laver sin twitter profil, så man hurtig får "følgere." Twitter har en stejl indlæringskurve, og det handler meget om, hvad man vælger at bruge twitter til. En smule planlægning fra starten og det bliver meget lettere.

*****

Vil du vide have mere dybdegående viden om twitter, så kan bogen "The Twitter Book" af Tim O'Reilly and Sarah Milstein anbefales.

Mine visitkort med logo og adresser på mine sider på nettet. Det er kun et eksempel på, hvordan de kan se ud.

Fra nu af bliver det lettere at give folk adressen på min hjemmeside, især fordi den ikke er kort og let. Mange bliver i tvivl om xanadue staves med x eller z. Fra nu af kan jeg blot give dem et kort. Bagsiden er hvid, så der kan skrives en besked, eksempelvis email.