Sven Damgaard Ørnstrup


Præsentation:

- Navn: Sven Damgaard Ørnstrup

- Født: 1978

- Hjemmeside: http://www.fantasyboger.com/

- Fantasyforfatter. Skriver serien Abaddons Arv. Det er ’fantasy uden filter’ – dvs. fantasy med et komplekst plot og eksplicit vold og sex. Bøgerne henvender sig primært til voksne læsere, men kan også læses af ældre teenagere.- Uddannelse og profession: cand. mag. i dansk og film og tv. Når jeg ikke skriver, underviser jeg i dansk og mediefag på HF.

Hvordan redigerer du dine historier, får du hjælp til det, eller har du selv lært håndværket (på den hårde måde)?

Jeg har lært det 'på den hårde måde', og jeg kan sagtens læse en bog igennem 10 gange og stadig synes, der er noget at komme efter. På et tidspunkt slettede jeg (efter flere forudgående korrekturrunder) omkring 25.000 ord i Vraggods, der er den første bog i Abaddons Arv. Ofte har jeg nogle betalæsere til at læse det ufærdige manus igennem.

På et tidspunkt bliver jeg dog færdig nok til, at min redaktør får manusset til gennemsyn. Han kommenterer primært på fortællingen, og dernæst foretager jeg rettelser baseret på hans kommentarer. Til sidst læser min meget hjælpsomme og dygtige kone og min mor korrektur på det sproglige.

Hvornår begyndte du at skrive, og var du åben omkring det, eller holdt du det for dig selv, indtil du f. eks. var udgivet?

Jeg begyndte at skrive omkring år 2000, og var egentlig meget åben om det. Der gik dog 10 år, før jeg fik noget udgivet. De første seks år brugte jeg på at skrive en mase hø, som jeg slettede igen, men fra ca. 2006 og frem til 2010 skrev jeg på <em>Vraggods</em>.

Hvordan reagerede dine omgivelser på, at du gerne ville skrive, var de støttende, fordømmende, ligeglade, fandt de det underligt eller var det i orden, at du gerne ville forfølge dine drømme?

Mine omgivelser – både familie og venner – har altid været meget opmuntrende, og det tror jeg har været vigtigt i forhold til at holde fast i drømmen. De har også tit fungeret som prøveklude, og mange er ret gode til at give konstruktiv feedback i stedet for bare at rose ukritisk. Det skal de have stor tak for!

Hvordan er din arbejdsrutine, er du systematisk, holder en lige linje, arbejder i et vist antal timer for så at holde pause, eller arbejder du, når inspirationen rammer dig?

Jeg har siden 2008 haft fuldtidsarbejde ved siden af skriverierne, så jeg skriver, når jeg ikke er på arbejde. Når jeg skriver nye afsnit i mine romaner, arbejder jeg stort set hver dag for at holde mit fokus. I de perioder skriver jeg typisk en time eller to, når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg har altid på forhånd planlagt, hvad jeg vil skrive, inden jeg går i gang med noget nyt, da det giver et godt skriveflow og et godt fortællemæssigt resultat.

Skriver du fra start til slut, eller springer du fra den ene scene til den anden, for derefter at binde det hele sammen?

Jeg skriver typisk fortællingen fra start til slut. Og bagefter fletter jeg så en hel masse flere afsnit ind, som jeg finder ud af mangler, når jeg er færdig med første gennemskrivning.

Hvordan var det, da din første bog kom på gaden, og hvordan var det med bog nr. 2?

At stå med den første bog i hånden, var en næsten magisk oplevelse! Jeg oplevede en følelse af at have efterladt mig et permanent spor i verden – også selvom jeg stadig er en ’lille fisk’ i forfatterhavet. Bog nummer to udkommer i foråret 2013, og jeg tror ikke, den oplevelse bliver mindre magisk!

Hvordan prioriterer du hverdagen og skrivningen, hvordan får du det til at hænge sammen?

Nogle gange hænger det faktisk ikke sammen. I de perioder går jeg klatøjet og stresset rundt i en zombielignende tilstand. Men det er nok bare vilkårene, når man har så tidskrævende en interesse ved siden af et travlt fuldtidsjob. Jeg elsker at skrive, så det bliver ikke lavet om.

Har du fået gode råd af andre undervejs, søgt hjælp og støtte på f.eks. nettet?

Jeg er mestendels autodidakt, og jeg har brugt lang tid på at begå fejl og lære af dem. Det gør jeg stadig. Og jeg regner med at blive ved på den måde, så længe jeg skriver.

Har du et specielt arbejdsrum/sted eller skriver du i stuen, på en cafe eller biblioteket?

Jeg er ikke så afhængig af et bestemt sted, hvis bare der er ro. Min bærbare computer skriver lige så godt derhjemme, som den gør i fx sommerhuset.

Hvad synes du om bøger, der handler om at skrive, har du nogensinde selv læst en?

Nej, og jeg tror heller ikke, jeg får tid eller lyst til det. Men de er sikkert udmærkede. Derimod kan jeg godt finde på at surfe lidt på forskellige skriveblogs. Det er ligesom mere overskueligt.

Hvilket forhold har du til dine personer, vandrer de rundt i stuen sammen med dig, eller foregår det mere på et tankemæssigt plan? Hvordan kommer du på dem?

Jeg får tit mine ideer, når jeg løber, eller når jeg skal til at sove. Så sørger jeg for at få skrevet tingene ned, og så vender jeg tilbage til dem i min planlægningsfase. Den generelle hverdag er for travl til, at der er plads til bøgerne i hovedet. Men så er det også en ekstra luksus at dykke ned i skrivningen, når jeg beslutter mig for at gøre det.

Jeg har et ret tæt forhold til mine karakterer, og jeg går meget op i, om de handler troværdigt, og om læseren kan identificere sig med dem. Men jeg kan også godt finde på at slå dem ihjel, hvis det er det, fortællingen kræver. Det er sådan en lidt bittersød fornemmelse.

Hvor finder du din inspiration og research, informationssøger du på Google, eller læser du fagbøger, opsøger du relevante mennesker, som måske arbejder med det, som du gerne vil vide noget om?

Jeg researcher ikke forfærdelig meget, da jeg ikke er bundet af fx at være historisk korrekt. Jeg har læst både mange fantasybøger og mange historiske romaner, og jeg hører meget radio, ser tv og orienterer mig generelt meget i og om verden. Den viden trækker jeg i høj grad på, når jeg skriver. Jeg kan dog sagtens finde på at google fx forskellige sejlskibstyper, hvis jeg skal bruge en bestemt, og jeg har også inveseret i et våbenleksikon som inspiration til de forskellige kampscener i Abaddons Arv.

Hvordan er det at arbejde sammen med forlagene, både da du var novice inden for skrivefaget og nu? Er der noget, som det er godt at overveje, når man er ny, og når man er etableret som forfatter?

Man skal være parat til at få afslag og ikke tage det som et personligt nederlag. Og så skal man networke så meget, som man overhovedet kan, så man har nogle kontakter at trække på. Jeg udkommer på et mindre Århusiansk forlag, og der skal man være parat til at lægge en stor indsats i forhold til korrekturlæsning og markedsføring selv. Til gengæld har jeg verdens bedste og mest idealistiske forlægger, der virkelig er villig til at give mig noget kunstnerisk spillerum i forhold til hans gode feedback.

Og så tror jeg i øvrigt også, at man selv på de store forlag skal sørge for at være fremme i skoene som forfatter, når det kommer til marketing.

Hvordan tager du noter? Har du altid en notesbog i tasken, en diktafon, bruger du mobiltelefonen. sniger du dig lige væk, hvis der dukker noget op, som du bare skal have griflet ned, eller kan du holde det hele i hovedet?

Jeg tager noter på min trofaste iPhone. Og ja, jeg kan godt finde på at snige mig væk et øjeblik, hvis der dukker en genial ide op. For de har det med at forsvinde på mystisk vis igen, hvis ikke jeg sørger for at få dem skrevet ned med det samme.

Hvilke bøger/genrer læser du selv. Er du mest til din egen genre, og fortrækker derfor også den som frivillig afslapningslæsning, eller er der også andre genrer, som du er fan af?

Når jeg skal slappe af, står den på fantasy og science fiction. Men jeg læser stort set alt lige fra Emile Zola, Kafka, Tolstoj og Henrik Pontoppidan over Martin Andersen Nexø og Hans Kirk til Helle Helle og Erlend Loe – og alt derimellem. Lyrik læser jeg dog ikke så meget af personlige som af faglige årsager. Jeg er et udpræget epik-menneske.

Har du en yndlingsbog, og hvorfor har du lige netop valgt den? Er det historien, skrivemåden, persongalleriet eller noget helt tredje?

Det er svært at vælge én bog, jeg holder mest af. Men jeg har i mange år været vild med George R. R. Martins ’A Song of Ice and Fire’. Det er rå og maskulin fantasy, hvor menneskets selviskhed og egoisme står som omdrejningspunktet for en verden, der er plaget af benhård realpolitik krydret med et stænk af undergangsmagi i form af den kommende vinter og de overnaturlige dræbere, der følger med vinteren. Jo, George R. R. Martin er helt klart blandt favoritterne.