Jeg hedder Mogens Sørensen, er født i 1957 i København, hvor jeg stadig bor og arbejder som voksenunderviser. Jeg har indtil videre selv udgivet to digtsamlinger, En Hastig sommer og Københavner Shots, en gratis e-bog med noveller Naboskab og en samling eventyr og fantasyhistorier Tong den Vise Drage. De kan alle fås på Saxo.

Min hjemmeside er http://mogens-soerensen.dk/, der også har en oversigt over mine udgivelser, desuden har jeg en blog http://forfattervaerksted.mogens-soerensen.dk/

Twitterprofil: https://twitter.com/mons1957

- Hvordan redigerer du dine historier, får du hjælp til det, eller har du selv lært håndværket (på den hårde måde)?

 

Jeg skriver i første omgang helt uden at tænke på om det er rigtigt. Når det er skrevet ned, ser jeg på det som råmaterialet, der skal arbejdes med. Først og fremmest sprogligt, der skal fjernes overflødige ord og hvis det er en prosatekst, så skal handlingen tænkes igennem. Her vil der også være en del, der er planlagt før jeg skriver, ellers kan det let løbe løbsk. Jeg har to gange gået på skrivekursus på aftenskolen, hvor jeg lærte en hel del, ellers er jeg meget selvlært ved at prøve af f. eks. på Fyldepennen. De sidste år har jeg fået gode kontakter på Nettet, der kan give god respons på mine skriverier.

 

- Hvornår begyndte du at skrive, og var du åben omkring det, eller holdt du det for dig selv, indtil du f. eks. var udgivet?

 

Jeg begyndte at skrive allerede som barn, små historier og lidt rimede vers bare for sjov. Efterhånden drømte jeg mere og mere om at blive romanforfatter og begyndte på mange ufuldførte projekter. Jeg holdt det for mig selv.

 

- Hvordan reagerede dine omgivelser på, at du gerne ville skrive, var de støttende, fordømmende, ligeglade, fandt de det underligt eller var det i orden, at du gerne ville forfølge dine drømme?

 

Det var ikke alle mine omgivelser der helt kunne forstå at jeg ville skrive og tiden var også fyldt op med mange andre ting. Især mange i min skoletid snakkede meget om, hvorvidt jeg kunne tjene penge på det. Nogen har været støttende, men andre har været desorienterede.

 

- Hvordan er din arbejdsrutine, er du systematisk, holder en lige linje, arbejder i et vist antal timer for så at holde pause, eller arbejder du, når inspirationen rammer dig?

 

Jeg arbejder når inspirationen rammer, når jeg får en ide, men når jeg er begyndt på en tekst, så har jeg nogle timer jeg arbejder for at få ideen gjort til virkelighed.

 

- Skriver du fra start til slut, eller springer du fra den ene scene til den anden, for derefter at binde det hele sammen?

 

Noveller skriver jeg fra start til slut, med romaner (som jeg ikke har udgivet nogen af endnu) har jeg det med at springe fra en scene til den anden, for hvis jeg får inspiration til at episode, så må det bare skrives ned. Det er lidt af en kunst at få det til at hænge sammen, for der skulle gerne komme oplysninger tidligere, der muliggør den sene episode i romanen.

 

- Hvordan var det, da din første bog kom på gaden, og hvordan var det med bog nr. 2?

 

Min første trykte bog var digtsamlingen Københavner Shots, der er en samling hjemstavnsdigte om København. Den solgte ikke videre godt, men det gør digtsamlinger generelt ikke. Min anden bog Tong den Vise Drage er så kommet på gaden og her venter jeg stadig spændt på, hvordan den går. To af historierne i denne samling er blevet benyttet i Folkeskolens danskundervisning.

 

- Hvordan prioriterer du hverdagen og skrivningen, hvordan får du det til at hænge sammen?

 

Jeg afsætter en tid til at skrive hver dag. Der kan så komme dage, hvor der kommer for meget andet i vejen, men bare lidt hver dag kan være en god ting, især ved større projekter, det kan sammenlignes med at spise en elefant: man kan ikke gøre det på en gang, men med lidt hver dag skal den nok blive spist op.

 

- Har du fået gode råd af andre undervejs, søgt hjælp og støtte på f.eks. nettet?

 

Gode råd og sparring kan være guld værd og jeg har fået mange gode råd via kontakter, især via fyldepennen.dk og den respons, som jeg har fået på tekster der. Lige nu er jeg så også med i en skrivegruppe, hvor vi læser snakker sammen om vores romanprojekter. Det er en effektiv måde at holde en til ilden.

 

- Har du et specielt arbejdsrum/sted eller skriver du i stuen, på en cafe eller biblioteket?

 

Der et et bestemt værelse i min lejlighed, hvor min pc står, der sidder jeg så også og skriver – og laver research, når den udføres ved hjælp af Nettet.

 

- Hvad synes du om bøger, der handler om at skrive, har du nogensinde selv læst en?

 

Jeg har læst flere af dem og de kan bestemt være gode og brugbare, hvis de anvendes med varsomhed. Man skal bare tænke på, at hvad der virker for en forfatter ikke nødvendigvis virker for alle, men man kan tage rådene til sig og prøve sig frem. Der, hvor de især virker er hvad angår tips til personskildring, replikbehandling og sådanne ting, hvordan man viser en persons karakter gennem replikker f. eks.

 

- Hvilket forhold har du til dine personer, vandrer de rundt i stuen sammen med dig, eller foregår det mere på et tankemæssigt plan? Hvordan kommer du på dem? 

 

Nogen personer kan jeg godt få et følelsesmæssigt forhold til. I en roman jeg har arbejdet en del på og som nok snart er på vej, var jeg i tvivl om, hvordan den skulle ende, og det blev en del udslagsgivende, at der var en person, som jeg ikke kunne få mig selv til at tage livet af. Det betød ikke en rosenrød happy ending, den slutter med, at nok hindres han i at tage sit liv, men hans prøvelser har kostet dyrt. Ellers bruger jeg da ofte personer jeg har mødt som modeller, især for bipersoner. I min novellesamling Naaboskab optræder der personer, som må siges at være lidt ondskabsfulde portrætter af nogen, som jeg har kendt og stadig kender. Da jeg snakkede med en forfatterkollega om hvorvidt modellerne vil opdage det sagde hun, at det troede hun ikke, hun gjorde selv det samme, men modellerne så hende ikke som hun så dem. Også fabelvæsenerne og de menneskeliggjorte dyr i Tong den Vise Drage har virkelige personer som modeller. De er så bare her forklædte som dyr eller fabelvæsner.

 

- Hvor finder du din inspiration og research, informationssøger du på Google, eller læser du fagbøger, opsøger du relevante mennesker, som måske arbejder med det, som du gerne vil vide noget om?

 

Inspirationen kan komme på de mærkeligste måder, hvis jeg hører en sige en sætning, som lyder lidt godt, via noget musik jeg hører eller det kan komme ved at jeg har en ide til en handling. Min research foregår meget via Nettet, hvis jeg f. eks. lige skal bruge en enkelt oplysning som f. eks. et årstal på en begivenhed eller beliggenheden af en gade. Så kan der være noget, der kræver mere dybtgående viden, her har jeg det med at læse fagbøger, som jeg låner på biblioteket. Da jeg forsøger mig lidt med krimigenren lige nu, læser jeg en del om efterforskning af kriminalitet.

 

- Hvordan tager du noter? Har du altid en notesbog i tasken, en diktafon, bruger du mobiltelefonen. sniger du dig lige væk, hvis der dukker noget op, som du bare skal have griflet ned, eller kan du holde det hele i hovedet?

 

Jeg har ofte haft det fortsæt at få noteret ned i en notesbog, men jeg har aldrig fået gjort noget ved det – måske en frygt for at virke asocial, når man er sammen med andre. Så jeg forsøger at holde så meget som muligt i hovedet. En hel del bliver da også hængende, og så håber jeg, at det er hvad der duer.

 

- I dag kan en forfatter gå mange veje. Der er forlagsvejen, de små forlag, selvudgivervejen, oprette eget mikroforlag eller man kan være en hybrid af ovenstående. Hvordan har du valgt at din bog/bøger? Og hvorfor var lige netop den vej den rette for dig?

 

Jeg har valgt selvudgivelse. Den gammeldags måde med at sende til det ene forlag efter det andet er langsommelig, og det føles ikke godt i min noget fremskredne alder.

 

- Hvilke bøger/genre læser du selv. Er du mest til din egen genre, og fortrækker derfor også den som frivillig afslapningslæsning, eller er der også andre genre, som du er fan af?

 

Som man nok kan se har jeg forsøgt mig med mere end en genre. Det gælder så også min læsning, jeg veksler mellem at læse noget af det tungere stof og så de lettere ting. Jeg er generelt meget glad for de fantastiske genrer, men det udelukker ikke de realistiske, da jeg er vokset op på et tidspunkt hvor det nærmeste var det eneste rigtige. Den holdning distancerer jeg mig så fra, men jeg har ikke forkastet den realistiske litteratur af den grund.

 

- Har du en yndlingsbog, og hvorfor har du lige netop valgt den? Er det historien, skrivemåden, persongalleriet eller noget helt tredje?

 

Min yndling blandt de fantastiske genrer er Ray Bradburys Krøniker fra Mars, der er et lysende eksempel på, at science fiction godt kan handle om mennesker og ikke om ”dimser.” Generelt synes jeg Bradbury er en eminent forfatter, fratrukket hans stedvise sentimentalitet. Det er især hans skrivemåde, brugen af metaforer og genkendelige menneskelige følelser midt i det fremmede miljø. Ellers er jeg meget glad for Charles Dickens’ Store Forventninger for dens levende skildring af miljøer og farverige bipersoner og så for Benny Andersens Samlede Digte for deres sproglige finurligheder.