Per Holbo


Præsentation

 Per Holbo - Forfatter og Selvudgiver af Ebøger.

Sider på nettet:

Twitter: @HolboDen
Facebook-profil: http://www.facebook.com/holbohistorier
Blog på dansk: http://holbohistorier.blogspot.com/
Blog på engelsk: http://talesofholboshire.blogspot.com/
Bøger på Saxo.com: http://www.saxo.com/dk/author/per-holbo.aspx
Bøger på itunes: http://itunes.apple.com/dk/artist/per-h ... 1951?mt=11
Bøger på Riidr.dk: http://da.riidr.com/store/alle/search:p ... bo/default
Bøger hos Barnes & Nobles: http://www.barnesandnoble.com/c/per-holbo
Bøger på Smashwords.com: http://www.smashwords.com/profile/view/PerHolbo

 

Har indtil videre udgivet;

  • Pinligt - små hurtige til rejsen.
  • Holbohistorier - små hurtige til rejsen.
  • Nikolines sure tæ´r.
  • Prinsesse Lilla og Prinsen på den vrede hest.

 

- Hvordan redigere du dine historier, får du hjælp til det, eller har du selv lært håndværket (på den hårde måde)?


Jeg skriver og redigerer alt selv, men jeg får også altid nogen til at kigge det igennem, inden det bliver udgivet, for uanset, hvor godt, man skriver, er der altid noget, man ikke selv opdager.

- Hvornår begyndte du at skrive, og var du åben omkring det, eller holdt du det for dig selv, indtil du eks. var udgivet?


Jeg har skrevet siden jeg var gammel nok til at stave og jeg tror egentlig, de fleste forfattere har det på den måde. Da jeg gik i gymnasiet sendte jeg engang en novelle til et ugeblad. Det fortalte jeg om til alle, der gad høre på det - og sikkert også til nogen, der ikke gad... Jeg fik novellen retur med en afvisning, fordi der var for mange tanker i novellen - det syntes jeg var lidt sigende...


- Hvordan reagerede dine omgivelser på, at du gerne ville skrive, var de støttende, fordømmende, ligeglade, fandt de det underligt eller var det i orden, at du gerne ville forfølge dine drømme?


Min mor har altid syntes, jeg skrev nogle fantastiske fortællinger...
Nej, sådan helt seriøst, så har den typiske reaktion fra min familie og mine venner været, at ’det var da også på tide, du fik gjort noget ved det’


- Hvordan er din arbejdsrutine, er du systematiks, holder en lige linje, arbejder i et vist antal timer for så at holde pause, eller arbejder du, når inspirationen rammer dig?


Rutiner er skrækkeligt, men nogle gange nødvendigt. Nogle gange er jeg vanvittig inspireret og har ikke mulighed for at skrive, andre gange har jeg mulighed for at skrive, men føler mig ikke inspireret. For mig vil der nok altid være en blanding af inspiration og tvang. Af og til oplever jeg at være fuldstændig blank, men tvinger mig selv til at skrive. Her bruger jeg gerne den teknik, man kalder hurtigskrivning. Teknikken går ud på at man sætter sig ned og begynder at skrive lige præcis, hvad falder én ind - om det så bare er: jeg ved ikke hvad jeg skal skrive, men jeg sidder og kigger ud af vinduet og opdager...... og lige pludselig er man allerede i gang med en fortælling.


- Skriver du fra start til slut, eller springer du fra den ene scene til den anden, for derefter at binde det hele sammen?


Det kommer an på, om det er noveller eller en roman. Ved noveller skriver jeg for det meste fra start til slut og redigerer det bagefter. Men når jeg skriver på en roman, foregår det ofte sådan, at jeg skriver fra start til slut i en meget flad form, hvor der kun er få beskrivelser af tanker, lyde og lugte. Herefter går jeg ind og fylder hullerne ud.


- Hvordan var det, da din første bog kom på gaden, og hvordan var det med bog nr. 2?


Min første bog var en børnebog og jeg var meget spændt på, hvordan det ville gå med den. Nummer to var en novellesamling, hvor jeg havde skrevet nogle ting, der var sådan lige på kanten og her var jeg spændt på, hvordan min omgangskreds ville reagere.


- Hvordan prioritere du hverdagen og skrivningen, hvordan får du det til at hænge sammen?


Tjah, hvis der er nogen derude i cyberspace, der har fundet en god balance, vil jeg da gerne vide det...


- Har du fået gode råd ad andre undervejs, søgt hjælp og støtte på eks. nettet?


JA! Noget af det bedste, der er sket for mig som spirende forfatter, er det netværk af forfattere, jeg er en del af på forskellige platforme, såsom Facebook, Twitter, Perfiktion, Saxo´s forfatterskole. Der er et hav af andre fora også. Det har virkelig slået mig med forundring, al den hjælp og støtte, man får derude og jeg gør selv, hvad jeg kan for at støtte andre.
Og her vil jeg faktisk gerne gøre noget, jeg ellers aldrig gør: jeg vil fremhæve én enkelt person, som har været helt fantastisk. Det er Dorte Hummelshøj Jakobsen, som har skrevet én af julens bestsellere, nemlig romanen ’Anna Märklins Familiekrønike.’ Dorte har været en helt uvurdérlig hjælp for mig. Hun har givet mig tips og tricks til udgivelser og markedsføring og hun har henvist til forskellige fora, hvor jeg har fundet mange gode kolleger og venner.


- Har du et specielt arbejdsrum/sted, eller skriver du i stuen, på en cafe eller biblioteket?


Jeg skriver for det meste hjemme. Det er jeg nødt til, for jeg kan ikke koncentrere mig, hvis der sker en hel masse omkring mig - det er jeg alt for nysgerrig til...


- Hvad synes du om bøger, der handler om at skrive, har du nogensinde selv læst en?


For mig er det meningsløst, men vi er jo forskellige...


- Hvilket forhold har du til dine personer, vandre de rundt i stuen sammen med dig, eller forgår det mere på et tankemæssigt plan? Hvordan kommer du på dem?


Modsat det, man tit forbinder med forfattere og deres karakterer, så har jeg ikke noget personligt forhold til dem, andet end når jeg skriver eller plotter. Jeg skal faktisk bruge megen energi på at gå helt ind i deres personlighed for at finde ud af, hvordan de ville reagere, hvis nu der skete ditten og datten. For det meste er mine karakterer sammenblandinger af personer, jeg har oplevet eller kendt, men tit får de jo også lige en ekstra tand i den ekstreme retning.


- Hvor finder du din inspiration og research, informationssøger du på google, eller læser du fagbøger, opsøger du relevante mennesker, som måske arbejder med det, som du gerne vil vide noget om?


Jeg er heldigvis sådan indrettet, at min naturlige nysgerrig og forundring over det, der sker omkring mig er en evig kilde til inspiration. Når det gælder research, har jeg af og til forsøgt at lave research på en eller anden idé, jeg gerne vil arbejde med, men jeg kan simpelt hen ikke gøre det på google, så når jeg engang sælger så meget, at det kan lade sig gøre, vil jeg hellere gå ud og snakke med folk og opleve folk...
Iøvrigt skal man bare tage arbejde på en fabrik, så er der rigeligt at gå i gang med...


- Hvordan er det at arbejde sammen med forlagene, både da du var novice indenfor skrivefaget og nu? Er der noget, som det er godt at overveje, når man er ny, og når man er etableret som forfatter?


Heldigvis! Er jeg selvudgiver og agter ikke at indgå i et forlag indtil videre. Årsagen er ganske enkelt den, at jeg endnu ikke er stødt på et forlag, der både har et bredt distributionsnet og en åben indstilling til markedet. Men det kommer formentlig snart og så skal jeg da ikke afvise, at jeg kunne være interesseret.
Problemet er jo, at når et forlag giver de almindelige 15% af salget til forfatteren, så skal man jo sælge mindst 5 gange så meget for at matche det, man får som selvudgiver...


- Hvordan tager du noter? Har du altid en notesbog i tasken, en diktafon, bruger du mobiltelefonen. sniger du dig lige væk, hvis der dukker noget op, som du bare skal have griflet ned, eller kan du holde det hele i hovedet?


Alt er i hovedet og det forsvinder ikke frivilligt, før jeg får skrevet det...


- Hvilke bøger/genre læser du selv. Er du mest til din egen genre, og fortrækker derfor også den som frivillig afslapningslæsning, eller er der også andre genre, som du er fan af.


Egentlig er genren ikke så vigtig for mig. Jeg kan læse en hvilken som helst genre. Det, der betyder noget for mig er, at bogen udfordrer hjerte og hjerne.


- Har du en yndlingsbog, og hvorfor har du lige netop valgt den? Er det historien, skrivemåden, persongalleriet eller noget helt tredje?


En af de bøger, der har gjort mest indtryk på mig, er faktisk en fagbog, hvilket er lidt besynderligt, for jeg læser ikke mange fagbøger. Bogen hedder ’Psykologi og Eksistens’ og er skrevet af Viktor Frankl, som med baggrund i sin overlevelse af Nazisternes koncentrationslejre grundlagde ’Logosterapien’ som den tredje wienerskole inden for psykologien. Hans bog er både en beretning og en forklaring på Logosterapi, som er en slags modstykke til Freud og Jung. Et af de citater, der stadig hænger fast i hovedet på mig, selv om det er snart 20 år siden, jeg læste den er denne: ”I Psykoterapi skal du lægge på en briks og fortælle ting om dig selv, du helst ikke vil fortælle om - i Logosterapi er det ligegyldigt om du ligger, sidder eller står og i stedet for at fortælle, skal du lytte til ting, du helst ikke vil høre” (frit efter hukommelsen).